Den här skylten sitter idag på en hel del brevlådor runt om i landet och vi som pysslar med reklam måste ställa oss frågan:
- "Varför tackar folk nej till reklam i brevlådan?"
Det beror på ett flertal olika faktorer och när vi har frågat runt har vi sett att de allra flesta ger oss tre skäl att undanbe sig reklam. De tre sakerna är:
- Miljöskäl - Genom att tacka nej så blir det mindre papper, och ju mindre papper som behövs desto färre träd kommer att fällas. Fler träd ger renare luft och bättre förutsättningar för planeten att klara dagens klimatutmaningar.
- Inte intressant - Många tycker att reklamen som kommer i pappersform inte innehåller saker de behöver eller vill ha. De bladen slängs utan att ens öppnas.
- För mycket reklam - Den sista punkten är att det blir för mycket reklam i lådan. Vissa dagar kan det vara åtta - tio olika reklamutskick och man missar de brev som gömmer sig bland dem.
Det här är positivt för oss som jobbar med reklam! Det betyder att det inte handlar om att reklamen skulle vara dålig på något sätt, utan istället om att folk över lag vill ha den till sig på andra sätt. Digitalt som på Johannalook.se som är en blogg om PR, eller via online tidningar till exempel.
Detta ska man tänka på när man vill göra reklam
Det allra bästa är att se till att hitta sin målgrupp och rikta reklamen direkt till dem. Det blir både dyrt och skapar massor av merjobb att ha en alldeles för generell reklamkampanj som riktar sig mot alla. Den glöms bort helt enkelt. Andra saker man ska göra är:
- Tala sanning i reklamen. Kunderna är duktiga på att ta reda på fakta och idag går det extremt snabbt att få dåliga omdömen på olika sajter som Trustpilot och Reco. Med andra ord - krydda inte i reklamen!
- Ett tydligt språk. Lika viktigt som det är att tala sanning är det att ha ett språk som talar till den målgrupp man vänder sig till. Säljer du garn och textil är det kanske inte ett språk hämtat från hip-hop som funkar bäst.
- Gör något oväntat. Folk minns när det händer konstiga saker i reklam. Ett vanligt knep är stavfel eller syftningsfel som gör att annonser får bra spridning.