En av de allra största fördelarna med digital marknadsföring är att hela världen är ett enda knapptryck bort. Ett reklamblad som ska delas ut fysiskt tar tid att få fram, det krävs råmaterial och sedan ska det köras ut och läggas i en brevlåda. Digital marknadsföring däremot sker helt och hållet online och har inga begränsningar.
Visst är det så att det måste finnas elektricitet och det måste också finnas servrar som ska vara igång men en digital lösning är ändå bättre för vår miljö. Pappersreklam innebär ju att man måste hugga ner träd och skyltar tillverkas av plast som inte direkt är miljövänligt om man tänker långsiktigt.
Det jobbas ständigt på att få fram renare elektricitet så i framtiden så kommer digital marknadsföring att vara än mer miljövänligt.
Rent krasst så kan faktiskt vem som helst skapa marknadsföring på nätet. Det enda som krävs är en dator och en uppkoppling. Resten går sedan att söka fram via Google och sedan är det bara att sätta igång. Olika former av digital marknadsföring kan exempelvis vara:
I början blir det lite av "trial and error" och man måste vara beredd på att lära av sina misstag. Det kan bli en dyr lärdom om man inte är försiktig så se till att du inte inte lägger alla ägg i en och samma korg. Eller så anlitar du en expert och betalar för jobbet.
Vi har vidrärt det tidigare i texten men tänker att vi också vill definiera begreppet lite mer tydligt. Digital marknadsföring är helt enkelt ett uttryck för att kommunicera med sina befintliga och framtida kunder i kanaler som är digitala. Med det menas i stort sett allt som är online så som sociala medier, nättidningar, bloggar, forum, hemsidor och mycket mer.
Den absolut vanligaste metoden för att börja sälja saker online är att skapa en egen webbshop, och sedan är målet att få kunderna att hitta dit. Och det är här de allra flesta tycker det börjar bli svårt, och det är också vid den här punkten de flesta väljer att börja samarbeta med reklamföretag vilket vi är glada för.